Menubalk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

update: 8-04-2009

NEDERLANDS

DUITS

ENGELS

FRANS

ITALIAANS

Overzicht overige talen

 

 

 

 

 

 

 

dr. Michel Dieterlen: L'Harmonium

These presentée pour l'obtention du diplome de doctorat d'état Lettres et Sciences Humaines (ancient régime)

Thesis to obtain the grade of Doctor.

Dissertatie ter verkrijging van de graad van doctor in de Letteren en Menswetenschappen.

Université de Reims-Champagne-Ardenne, 1996

 

Dieterlen  
Dissertatie dr. Michel Dieterlen    

Resumé / Summary / Samenvatting

RESUME

L'auteur, dans sa thèse l'Harmonium, retrace d'abord I'évolution politico-économique de la France, sous les divers régimes qui se sont succédés entre 1810 et 1914, période qui limite son étude. Puis il dresse un tableau du contexte technique et culturel de ce siècle.

Après avoir décrit les principes de l'anche libre, les recherches à propos de l’Orgue - expressif sont évoquées, permettant ainsi d'aborder un important chapitre consacré à l'organologie ou harmoniologie de la plupart des types d'Harmoniums.

L'ensemble des brevets pris pour I'instrument sont passés en revue. Puis, deux importants chapitres font revivre la montée en puissance de l'industrie française des Harmoniums, à partir de l'artisanat pour aboutir aux grandes fabriques et leurs corollaires de problèmes commerciaux, juridiques et financiers. Le répertoire consacré à I'Harmonium, qu'il soit de salon ou religieux, est largement abordé, ainsi que son audience en France.

D'importantes annexes et des exemples musicaux iIIustrent le propos. Cette thèse tend à prouver que l'Harmonium a été d'abord le Jeu expressif du Second Empire et la Voix Céleste du XIXème siècle.

Michel Dieterlen

 

SUMMARY

In this thesis l'Harmonium, the author first of all traces the political and economic evolution of France, under the various governments in power between 1810 and 1914, the period covered by this study. Following this, an outline is sketched of the technical and cultural context of that century.

Having described the principle of the free reed, research relative to the Swell Organ is evoked, thus permitting the consecration of a large chapter to the organologie or harmoniologie of most types of Harmonium.

All patents taken out for the instrument are reviewed. Then, two important chapters-bring to life the rise to power of the French Harmonium industry starting with craftsman, culminating with great manufacturers and the consequences in terms of commercial, legal and financial problems. The repertoire consecrated to the Harmonium is largely discussed, whether it be for private salon or religious purposes along with its audience in France.

Extensive annexes and musical examples illustrate the subject. This work has a tendency to prove that the Harmonium started off as the Jeu expressif of the Second Empire and became the Voix Céleste of the nineteenth century.

(Translation: Philip Mead)

SAMENVATTING

In deze dissertatie L’Harmonium, begint de auteur een onderzoek naar de politieke en economische ontwikkelingen in Frankrijk onder de onderscheiden regeringen welke aan de macht waren gedurende de periode 1810 - 1914. Aansluitend schildert de auteur het stramien van de technische en culturele context gedurende deze periode.

Na een beschrijving van de natuurkundige principes van de doorslaande tong, onderneemt de auteur een vergelijkend onderzoek naar het Swell Organ (zwelkast). Daarmee permitteert hij de lezer zich uitvoerig te verdiepen in een groot hoofdstuk over organologie en harmoniologie van de meeste typen van harmonium.

Alle patenten ooit aangevraagd voor dit instrument zijn bestudeerd en worden besproken. Dan volgen twee hoofdstukken waarin de opkomst van de harmonium industrie wordt beschreven. Startend met ambachtslieden maar uitlopend in grote fabrikanten en de gevolgen van deze ontwikkeling in relatie tot de consequenties daarvan in commerciële, juridische en financiële problemen. Het repertoire behorende bij het harmonium wordt uitgebreid besproken, of het nu voor de privé salon of voor religieuze doeleinden gecomponeerd werd. Parallel daaraan bespreekt de auteur het publiek in Frankrijk.

Zeer uitgebreide bijlagen en voorbeelden van muziekwerken illustreren het onderwerp van deze dissertatie. Deze studie heeft als tendens het bewijzen en onderbouwen dat het Harmonium begon als “Jeu expressif” van het Seconde Empire en uiteindelijk de Voix Céleste werd van de 19e eeuw.

(Vertaling: Frans van der Grijn)

Table des matières / Table of Content / Inhoudsopgave

De inhoudsopgave van de eerste twee banden van de vier omvat ruim 20 pagina's. Banden 3 en 4 (pag. 758 - 1568) zijn de bijlagen en vallen buiten de inhoudsopgave. De volledige inhoudsopgave is onderstaand te downloaden als Acrobat bestand. Deze inhoudsopgave is in het Frans en is NIET vertaald.

Om te downloaden klikt u op het Acrobat logo hieronder.

The table of contents of the first two volumes contains over 20 pages. Volumes 3 and 4 (pages 758 - 1568) are the annexes and are not included in the table of contents. The full table of contents can be downloaded below as an Acrobat file. This table of contents is in French and is NOT translated to English.

To download click the Acrobat logo below

Download Acrobat file

File is 292 kB

Terug naar Literatuur