Menubalk

 

 

 

 

 

 

 

created 08-05-2011

update: 22-04-2014

 

Met dank voor de ontvangen adviezen van een niet nader te noemen auto weekblad.

 

Back to Historie

 

Back to Builders page

 

Schiedmayer

Schiedmayer Main page

Schiedmayer History

Hoflieferant in Holland

Schiedmayer_Physharmonica

Schiedmayer 200 Years

Schiedmayer Celebration

Schiedmayer_Eyewittnes_Report

Schiedmayer-Wendlingen

Schiedmayer Dominator

Schiedmayer Celesta Resonators

Schiedmayer-Hlavac Harmoniums

Schiedmayer-Church-Harmoniums

Schiedmayer in Heiloo NL

Schiedmayer - Johann Lorenz

Schiedmayer - J & P Harmoniums

Schiedmayer Live Concert 2009

Schiedmayer Exhibition 1881

Schiedmayer Johann Chr. Georg

Schiedmayer Celebration 2011

Schiedmayer Serial Numbers

Joseph_Schleier_Brazilien

3M-Harmonium-Celesta-Suction

Schiedmayer Flügel_1900

Schiedmayer 300 Jahre & Liszt

Schiedmayer Archive Research

Max Schiedmayer

Erlanger Heimatbuch 1925

Dominator-Parabrahmorgel

Fritsche Patent Dominator

Factory Buildings Schiedmayer

Schiedmayer-Manteldach

 

Catalogi / Catalogs Schiedmayer

 

 

BOOK ON SCHIEDMAYER

 

Concept of outline

 

 

 

 

 

Drie jubilea in Baden-Württemberg

Title

 

1886: An inventive year on the calendar

  • COCA COLA: The product that has given the world its best-known taste was born in Atlanta, Georgia, on May 8, 1886. Dr. John Stith Pemberton, a local pharmacist, produced the syrup for Coca-Cola®, and carried a jug of the new product down the street to Jacobs' Pharmacy, where it was sampled, pronounced "excellent" and placed on sale for five cents a glass as a soda fountain drink.
  • RADIO: electromagnetism, theory of) James Clerk Maxwell, England, 1873 / (spark coil, generator of electromagnetic waves, Heinrich Hertz, Germany, 1886 (first practical system of wireless telegraphy).
  • LINOTYPE MACHINE Installed At New York Tribune , The First Linotype Machine is Installed At New York Tribune, Ottmar Mergenthaler a German Born inventor who emigrated to the United States and had invented the Linotype a machine that could easily and quickly set complete lines of text for use in printing machines. This machine revolutionized the art of printing.
  • DISHWASHER, Josephine Cochrane a housewife from Shelbyville, Illinois invents and builds the First Dishwasher, A motor turned the wheel while hot soapy water squirted up from the bottom of the boiler and rained down on the dishes. The company she created is later bought by Kitchenaid ( part of Whirlpool )

It shows, the last decade of the 19th Century was a busy period, so busy with hard labour, half the world suffered from headaches. And the very nice Mr. Felix Hoffmann (Bayer, Germany) invented aspirin in 1897. Of course, he did not know about the Celesta, invented a decade earlier in time. The soothing sound of Mustel's Celesta had effectively the same effect on headaches :-)

 

Jubileum I Automobiel

In 1886 vroeg Carl Benz op 29 januari een patent op zijn nieuwe vinding: ‘voertuig met gasmotor-aandrijving’. Het is nu 2011. Dus heeft de automobiel een historie van 125 jaar. En dat vieren wij. Ondanks het feit dat ook Lada is voortgekomen uit deze uitvinding.

 

Patentschrift

De goede waarnemer ziet meteen dat de Patent Motor Wagen niet geschikt is om een Celesta te vervoeren. Maar wel de oermoeder is van automobielen van allure.
Dit is uiteraard een mening. En voor wie die mening deelt, kunt u hier genieten. Reclame van Mercedes

 

Wij, van harmoniumnet, vieren in hetzelfde jaar een muzikaal jubileum. En omdat wij graag alles beter doen, vieren we een dubbel jubileum.

Jubileum II Celesta

In 1886 vroeg Victor Mustel een patent op zijn nieuwe vinding: de Celesta. Het is nu 2011. Dus heeft de Celesta een historie van 125 jaar. En dat vieren wij. Ondanks het feit dat er ook Japanse namaak is voortgekomen uit deze uitvinding. Zelfs vonden we Duitse inferieure namaak, op vrijwel alle fronten afwijkend van de originele Celesta.

Mustel Celesta
Image taken from Mustel catalog 1896
Schiedmayer Celesta Schiedmayer Celesta
Schiedmayer Standard
Schiedmayer Studio

A FAKE fake made in Germany

FAKE "Celesta"

Zelfs bij het bekijken van een slechte foto is het meteen duidelijk. Dit is slechte namaak.
[De foto is vergroot om meer duidelijkheid te scheppen]

Redesigned mechanism

Het mechanisme lijkt zelfs in de verste verte niet op het origineel
zoals ontworpen door Victor Mustel
en nog altijd toegepast bij Schiedmayer Celesta.

Uit piëteit zullen we de bedrijfsgegevens van deze namaker hier niet noemen.

En omdat wij graag alles beter doen, vieren we nóg een jubileum.

Jubileum III 300 jaar Schiedmayer

Een mijlpaal van 300 jaar. Op 25 oktober is het 300 jaar geleden dat de stamvader van de muziekinstrumenten-bouwers Schiedmayer geboren werd. Met hem, Balthasar, ontstond door de generaties heen een dynastie. Tot op de dag van vandaag pure kunstenaars op muzikaal gebied. Van clavichord naar Hammerklavier, van fortepiano naar Hammerflügel, van vleugel naar pianino, van harmonium naar celesta.

 

Multi-national en wereldbedrijf

Daimler Benz AG is inmiddels uitgegroeid tot een bedrijf met duizenden werknemers, zoals rond 1900 de firma Schiedmayer al liet zien dat een bedrijf van die omvang, meer dan 2000 werknemers, zich staande kon houden. Schiedmayer, meer dan dubbel zo oud in leeftijd als Daimler Benz A.G., telt anno 2011 slechts een tiental werknemers. Maar dan met een uitzonderlijk betere concurrentiepositie dan de automobielbouwer.

Daimler voelt dagelijks de hete adem van Audi, BMW, Porsche, en vele anderen in de nek. Maar als het gaat om dynamiek, verslaat de Celesta, zij het van Mustel of Schiedmayer, met gemak zelfs de meest luxueuze Mercedes, zelfs als die Maybach genoemd wordt. Het lijkt me bepaald onkies om hier te vermelden in welk merk voiture de CEO van Schiedmayer tegenwoordig rijdt. Een wagen om door wel vier ringetjes te halen, dat wel. Met eigen ogen waargenomen.

En wat dacht u van levensduur? Bespeel een Schiedmayer van 150 jaar oud, of zelfs van meer dan 210 jaar, dan parelen de tonen door de ruimte, dan kwinkeleren de snaren van het clavichord alsof het gisteren gebouwd werd. En voorzien van een groen A-label. Dit is uiteraard een mening. En u kunt het horen op deze LINK

Origineel beter dan namaak

Als mooi bewijs voor de kwaliteit van een échte Celesta, zij het Mustel, zij het Schiedmayer, vond ik een blog van een gepassioneerde Amerikaanse liefhebber die een poging deed zelf een Celesta te bouwen. Wat niet het verwachte resultaat opleverde. Zelfs een Amerikaanse seriematig geproduceerde namaak uit de 2e helft van de vorige eeuw bleek een mislukking te zijn. Zijn relaas is hier te lezen.
Hoeveel bewijs is nodig dat alleen écht echt is?

Een mooie vergelijking is de productie van een Aziatische automobiel met een Mercedes motor. Het ding reed voor geen meter en verdween uit Europa.

Feest met een de eerste auto op het podium?

We gaan het dus feestelijk vieren. In het gebouw van de Hochschule für Musik in Stuttgart, op letterlijk de Württembergse grond waar eertijds de fabriek van Schiedmayer stond, aan de Urbanstraße 27. Hemelsbreed slechts enkele kilometers verwijderd van Daimler AG. De grote vraag is natuurlijk of we na deze tekst Daimler AG zo gek kunnen krijgen het ‘voertuig met gasmotor-aandrijving’ op het podium van de Hochschule te plaatsen.

En waarom zouden ze niet. Mannheim – Stuttgart is een aardig stukje rijden. Parijs – Stuttgart is zelfs met een comfortabele Mercedes een behoorlijk eind rijden.
Maar de afstand van het Mercedes Museum in Untertürkheim naar de Hochschule in Stuttgart, dat kan zelfs de oervorm van Carl Benz nog zonder lekke banden probleemloos afleggen. En als die niet in de Hochschule past, dan vieren we het ook in Wendlingen. Daar zijn de Scheidmayer fabrieksruimten groot genoeg voor.

 

 

 

Fabriksanlagen 1909

Fabriksanlage an Urbanstrasse 27 und Neckarstrasse 14-16

 

 

 

 

Patenmotorwagen colour